۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۵۷۲۳۶۱

یادداشت طلبگی | باید نباخت

این وعده شیرین الهی است که باطل مانند کف روی آب و زایل شدنی است و آن چیزی که ماندنی است جز حق نیست.
سبک زندگی قرآنی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، وقتی با مسائلی مواجه می شویم که نگرانی و حتی اضطراب برای ما دارد، برخی ها از وضعیت های غیرقابل پیش بینی دلسرد شده و ناامید می شوند و برخی دیگر همچنان جسور، به فعالیت خود ادامه می دهند و این رویداد را یک فرصت برای پیشرفت و رسیدن به هدف می دانند.

همیشه حق و باطل با هم در مواجهه هستند و این وعده الهی است که همواره راه مومنین را روشن می سازد. مومنینی که مانند کوه در مقابل سختی ها می ایستند تا حق زنده بماند. در مصاف حق و باطل قطعا آن که نابود شدنی است باطل است. این نوشتار بررسی کوتاهی است درباره وعده های شیرین الهی، که باطل مانند کف روی آب و زایل شدنی است و آن چیزی که ماندنی است حق است که سود مردم در آن است.

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:  از آسمان، آبى فرو فرستاد. پس رودخانه‌هايى به اندازه گنجايش خودشان روان شدند، و سيل، كفى بلند روى خود برداشت، و از آنچه براى به دست آوردن زينتى يا كالايى، در آتش مى‌گدازند هم نظير آن كفى برمى‌آيد. خداوند، حق و باطل را چنين مَثَل مى‌زند. اما كف، بيرون افتاده از ميان مى‌رود، ولى آنچه به مردم سود مى‌رساند در زمين مى‌ماند. خداوند مَثَلها را چنين مى‌زند. (سوره مبارکه رعد آیه شریفه۱۷)

وقتی انسان به محیط پیرامونی اش در کل جهان نگاهی می اندازد می بیند که ای دل غافل، ما کجا و جهان کجا؟!

شمال، توطئه؛ جنوب، جنگ؛ شرق، دعوا؛ غرب، فساد؛ آخر این چه عالمی است؟ ‌این بود انسانی که قرار بود خلیفه الله شود؟‌ این است دنیایی که بشر باید برای ظهور منجی اش آماده کند؟ اگر این وضع پیش برود بعید نیست دنیا تمام شود!

شاید خیلی از مواقع این حرف ها را از دهان خیلی ها می شنویم؛ اما از دهان برخی افراد دیگر که انتظار چنین سخنانی از آنها نیست تعجب آمیز است. ناامیدی و کسلی، ترس و نگرانی، اضطراب و کندی، همه برای یک انسان عادی شاید طبیعی باشد اما انسانی که هدف دارد و هدفمند زندگی می کند و انگیزه اولین شرط افعال اوست، این حرف ها معنایی جز معصیت ندارد.

ما همیشه احساس می کنیم که هر چه جلو می رویم باید وضعیت به گونه ای تغییر کند که ما می خواهیم اما انگار هنوز متوجه این نشدیم که عالم اسبابی دارد و ما خود یکی از این اسباب هستیم،‌ پس به جای سرزنش و نگرانی و اضطراب و زمین و زمان را مذمت کردن، کمی به خود برسیم و از خود شروع کنیم.

براى او فرشتگانى است كه پى در پى او را به فرمان خدا از پيش رو و از پشت سرش پاسدارى مى‌كنند. در حقيقت، خدا حال قومى را تغيير نمى‌دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند. و چون خدا براى قومى آسيبى بخواهد، هيچ برگشتى براى آن نيست، و غير از او حمايتگرى براى آنان نخواهد بود.   «سوره مبارکه رعد آیه شریفه۱۱ »

آن چه در نزد ماست را چقدر تغییر دادیم که منتظر تغییر هستیم؟‌ چقدر کمک به هم را حتی در سطح پایین آن یاد گرفته و انجام می دهیم که از دیگران توقع کمک آن هم در سطح  بالا داریم؟!

مگر این جهان جز ما و منی است؟ همه ما تشکیل دهنده این عالم هستیم و تا از خود شروع نکنیم هیچ اتفاقی نمی افتد.

رهبرمعظم انقلاب به این نکته ظریف و مغفول از چشم و ذهن برخی از ما اشاره فرمودند که توضیح آیه شریفه 17 سوره رعد است.

ایشان فرمودند: حقیقت رو به رشد است، حقیقت رو به بالندگی است. حقیقت ممکن است دچار سختی‌هایی در راه خود بشود امّا در نهایت پیروز خواهد شد.

قرآن فرمود: فَاَمَّا الزَّبَدُ فَیَذهَبُ جُفآء؛ کف روی آب ظاهرِ چشمگیری دارد؛ در رودخانه روی آب وقتی شما نگاه می کنید، وقتی‌که می جوشد این آب و به همدیگر میخورد، کف جلوی چشم می‌آید امّا این کف ماندنی نیست.

 فَاَمَّا الزَّبَدُ فَیَذهَبُ جُفآء؛ این کف روی آب می رود پی کارش نابود می شود. وَ اَمّا مایَنفَعُ النّاسَ فَیمکُثُ فِی الاَرض؛(۱) آن چیزی که نافع است، آن چیزی که حیات مردم به آن است، یعنی آن آب روان، آب زلال، آن می ماند.

حقیقت پیروز خواهد شد، حقیقت راه خود را پیدا می کند و مشکلات پیش روی خود را کنار می زند. شرط این است که در مقابل مشکلات نباید باخت؛ سرباز حقیقت، افسر حقیقت، رهرو حقیقت خودش را در مقابل این مشکلات نمی نبازد.

 وقتی نباخت، ایستاد، تحمّل مشکل کرد، به نتیجه خواهد رسید؛ همچنان که به نتیجه رسید؛ هم در صدر اسلام، هم در هرجا که ایستادگی بود و هم در زمان ما که زمان غلبه‌ مادّیّت است.

می توان اینگونه نتیجه گرفت که سختی و مشکلات، لازمه پیشرفت و حرکت رو به جلو است و کف روی آب مشکلات،‌ زایل شدنی است و آن چیزی که می ماند باعث نفع مردم که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم پس از نزول آیات شریفه إِنَّ مَعَ العُسرِ يُسرًا، فَإِنَّ مَعَ العُسرِ يُسرًا ‌در‌ حدیث‌ روایت‌ شده‌ آمده‌ ‌است‌ ‌که‌: ‌ایشان‌ شادمان‌ و خوشحال‌ بیرون‌ رفتند‌، و می‌خندیدند و می فرمودند‌: یک‌ دشواری‌ ‌به دو آسانی‌ پیروز نمی‌شود؟

همیشه پس از یک سختی دو راحتی است و یقینا وعده خداوند تخلف ناپذیر است. تا صبح ظهور چیزی نمانده است که با خواستن و اراده ما همراه تقوا و صبر به آن خواهیم رسید ان شاءالله. /829/پ۲۰۱/س

حجت الاسلام محمدمهدی، مرادی پژوهشگر حوزه علمیه قم

منابع

قرآن کریم

بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی 01/02/1395

ارسال نظرات